Wzorcowa struktura strategii rozwoju zielonych dachów
Jednym z głównych zadań projektu GRAD było wypracowanie wzorcowej struktury strategii rozwoju zielonych dachów, którą każde zainteresowane miasto będzie mogło wykorzystać do opracowania własnej strategii. Bazuje ona na strategii miasta Hamburg i została dostosowana do polskich warunków prawnych, ekonomicznych i społecznych, a także specyficznych wyzwań związanych z adaptacją do zmiany klimatu. Na wzorcową strukturę strategii składają się następujące elementy:
Wprowadzenie – streszczenie strategii obejmujące uzasadnienie jej opracowania, najważniejsze założenia oraz planowane instrumenty wsparcia dla budowy zielonych dachów.
Rodzaje zielonych dachów i koszty ich realizacji – skrótowa prezentacja rodzajów zielonych dachów oraz porównanie kosztu wykonania dachu bitumicznego z kosztem wykonania dachu zielonego.
Argumenty na rzecz zielonych dachów – przedstawienie argumentów przyrodniczych oraz ekonomicznych, dla których warto instalować zielone dachy i wspierać ich zakładanie.
Opis stanu wyjściowego – opis sytuacji wyjściowej miasta, jeżeli chodzi o najważniejsze zagrożenia klimatyczne, jakim stawia ono czoła, oraz niezbędne do wprowadzenia instrumenty adaptacji do zmiany klimatu.
Interesariusze – przedstawienie grup, instytucji i osób potencjalnie zainteresowanych rozwojem zielonych dachów w mieście lub mogących pomóc w ich promocji.
Wizja – opis długoterminowej wizji miasta dotyczącej wykorzystania zielonych dachów jako narzędzia adaptacji do zmian klimatu.
Cele – opis szczegółowych celów, jakie miasto chce realizować w kontekście rozwoju zielonych dachów. Zgodnie z założeniami strategii główną dziedziną, dla której należy określić cele, jest adaptacja do zmiany klimatu, ale można je sformułować także dla dziedzin uzupełniających (ochrona środowiska, ekonomia, społeczeństwo).
Działania przygotowawcze – opis działań przygotowawczych, niezbędnych do realizacji strategii. Obejmują one stworzenie zespołu ds. strategii, zebranie lub wypracowanie niezbędnych danych oraz – jeżeli miasto uważa to za uzasadnione – budowę modelowego zielonego dachu na obiekcie przygotowanym do realizacji lub remontu już na etapie prac nad strategią.
Obszary działania – wskazanie obszarów, w jakich miasto planuje działania mające na celu promocję i wsparcie budowy zielonych dachów oraz opis planowanych w każdym z tych obszarów instrumentów wsparcia. W strategii Hamburga były to trzy obszary (które ujęto również we wzorcowej strukturze):
- Wsparcie dla inwestorów publicznych i prywatnych – promowanie zielonych dachów poprzez wprowadzenie takich instrumentów wsparcia jak program dotacji do zielonych dachów czy bonifikaty dla inwestorów, a także informowanie o innych możliwościach pozyskania finansowania.
- Dialog społeczny– promowanie zielonych dachów poprzez rozpowszechnianie wiedzy na ich temat oraz dialog ze środowiskiem branżowym.
- Lokalne regulacje prawne– promowanie zielonych dachów poprzez silniejsze wykorzystanie dostępnych instrumentów prawnych (np. wprowadzenie odpowiednich zapisów w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
Współpraca merytoryczna – opis planowanej współpracy ze środowiskiem naukowo-badawczym, które udzieli miastu wsparcia merytorycznego przy realizacji strategii.
Wdrażanie – opis sposobu organizacji, ewaluacji i promocji wdrażania strategii.
Finansowanie – określenie, w jaki sposób zostaną zagwarantowane środki na zarządzanie realizacją strategii, a także wdrożenie przewidzianych w niej instrumentów wsparcia.
Podsumowanie
Poszczególne działy zawierają bardziej szczegółowy opis poszczególnych elementów strategii wraz z instrukcjami, przykładowymi tekstami, odniesieniami do odpowiednich zapisów w strategii Hamburga oraz odesłaniami do szablonów pomocniczych, ułatwiających gromadzenie danych.